Is cúis áthais dom an deis seo mo thaithí ar a bheith mar chuid den Eaglais in Éirinn agus mo dhóchas don turas seo dar teideal: Don Eaglais Sionaid: Comaoin, Rannpháirtíocht agus Misean. Deirtear sa Cháipéis Ullmhúcháin don Sionad go bhfuil Eaglais Sionaid, i… Conas atá an “turasáil le chéile” seo ag tarlú inniu i m’Eaglais áitiúil? Tá scéal na ndeisceabal ar an mbealach go Emmaus mar bhunús le mo mhachnamh. Níor aithin na deisceabail an Coigreach mar Íosa go dtí gur bhris Sé an t-arán agus gur imigh sé as a radharc. Ní foláir, áfach, go raibh muinín acu as an Stranger go raibh sé tar éis dul siar ar an mbóthar nuair a thosaigh sé ar dtús ag míniú na Scrioptúr dóibh agus thug siad cuireadh dó fanacht leo. Sa lá atá inniu ann, creidim go bhfuil Íosa fós ag siúl in aice linn ag míniú na Scrioptúr dúinn, ag briseadh aráin linn agus ansin ag imeacht as ár radharc. Agus táimid fós mall ag muinín nó sách mall ag aithint cad atá ag tarlú.
Ag teacht ón Nigéir – tír a bhfuil ardmheas ar na misinéirí Éireannacha – Shroich mé Baile Átha Cliath le fonn socrú i bpobal paróiste agus ba mhian liom a bheith i mo pharóiste gníomhach. Cé gur chuir mé fáilte ‘míle uair’, ba chosúil go raibh struchtúir ann a chuireann bac ar rannpháirtíocht ghníomhach agus comaoin leis an bpobal áitiúil. Ní dóigh liom go bhfuil siad seo mar an gcéanna i ngach paróiste ach d’fhéadfadh siad a bheith srianta simplí a fhágann go bhfuil sé deacair don strainséir a chur san áireamh. Mar shampla, i bhfeasachán rinne eagraíocht Eaglaise achomharc ar oibrithe deonacha chun oibriú le lánúineacha agus a dteaghlaigh. Léirigh mé spéis ach dúradh liom nach bhfuil mná rialta san áireamh ar an liosta. In Eaglais a bhfuil níos mó ná daichead i láthair, déanann fear freastal ar an altóir, léann an chéad agus an dara léamh, paidir na dílis agus tugann amach comaoin. Sa seó beirte seo (sagart agus cúntóir), níl spás ar bith do dhaoine eile agus mar sin suíimid, éistimid, faighimid comaoin agus fágaimid ar éigean ag rá dia duit lena chéile. Conas is féidir linn arán a bhriseadh le chéile agus fanacht fós mar strainséirí? Sa réimse seo, cad iad na céimeanna a thugann an Spiorad cuireadh dúinn a ghlacadh chun fás inár “thuras le chéile”?
Tá mé buailte leis an easpa tuismitheoirí óga, déagóirí i bpobal na hEaglaise. Léigh mé ó ráiteas paróiste go bhfuil ‘an ghné atá againn i bpáirt le go leor paróistí ar fud na tíre ag titim go mór i líon na ndaoine óga atá ag freastal ar an séipéal, agus líon beag fiú ag glacadh páirte in imeachtaí an pharóiste’. Tá an oiread sin cloiste agam faoin oideachas Caitliceach in Éirinn agus tá taithí phearsanta agam ar dhíograis na misinéirí Éireannacha sa Nigéir. N’fheadar céard a ndeachaigh mícheart anseo? Bhuail mé le séiplínigh na Scoile atá ag déanamh sár-obair ach ní léirítear é seo i bpobal an pharóiste. Ina theannta sin, gníomhaíonn roinnt paróistí mar óstaigh do shéiplíneachtaí e.g. Cróitis, Fraincis, Afracach, … Is pobail dhinimiciúla iad seo, comhdhéanta den chuid is mó de lánúineacha óga le teaghlaigh óga agus cruthaíonn siad spás le haghaidh creideamh agus cruthú creidimh. Faraor, níl aon nasc dáiríre ag na pobail seo leis na gnáthdhaoine sa pharóiste agus chuir sé seo in iúl dom an bhfuil Críost ‘leithscéal’. Nach bhfuil spás do chách san Eaglais Chaitliceach?
Deir an Pápa Proinsias linn go dtugann próiseas an tSionaid ‘deis dúinn machnamh a dhéanamh le chéile, éisteacht leis na ceisteanna agus freagraí a chuardach le chéile maidir le daoine ar an imeall inár bparóistí gan bhac …’. Cad is féidir leis na Séiplínigh seo a thairiscint don Eaglais in Éirinn? Cén fáth gur fhan muid mar strainséirí san Eaglais chéanna, sa pharóiste céanna? An bhféadfadh sé a bheith mar gheall ar eagla a bheith á chlaochlú ag an duine eile? Is mór an dúshlán a chuirtear os ár gcomhair ag an am seo nach mór dúinn ár bhfreagra a fhréamhú san urnaí. Eirigh a chomh-oilithrigh, éistimis, éistimis agus glacaimid le próiseas an tSionaid. Iarraimid ar Dhia a thaispeáint dúinn cá bhfuil ballaí eagla curtha suas againn agus a chur ina luí orainn féin go bhfuil siad ní hamháin riachtanach, ach naofa. Go dtuga Dia misneach dúinn iad seo a bhaint anuas. Lig dúinn an choinneal a lasadh agus é a choinneáil ar lasadh fiú tar éis an tsionaid.
Josephine Enenmo, OLA,
Deirfiúr Creidimh do Chomhthionól Mhuire na nAspal